maanantai 16. toukokuuta 2016

Vaihdan nimiä

"Ei meillä käy vieraita, kun minulla on sairaalabakteeri", sanoi yksi mukavimmista potilaistani. Voi hyvänen aika. Hän vie lasta kerhoon, että lapsi tottuisi ihmisiin.

Minulle tulivat mieleen susilapset (lapset, jotka olivat varhaislapsuudessaan joutuneet eläinten hoitoon). Olen nähnyt susilapsesta kertovan elokuvan. Lapsi ei osannut puhua, käyttää vaatteita eikä syödä veitsellä ja haarukalla.

Googlailin sairaalabakteeria:ihmisillä menevät asiat harvinaisen sekaisin. Ei ihme, ettei kukaan tule kylään.

Jatkan Knausgårdin kuudennen lukemista. Se on epämiellyttävä kirja, niin painava, että lihakset ovat kroonisesti jumissa.

Karl Ove pelkää sukulaisten ja ystävien reaktioita ennen Taisteluni -sarjan julkaisua ja ilmeisesti syystä, sillä kirjoista riidellään lopulta lehdissä ja oikeudessakin.

Tajusin, että vaikka kirjoitan fiktiota ja sitä pahinta laatua, viihteellistä, humoristista tekstiä, niin olen lainannut dialogia suoraan elävästä elämästä. Joku saattaa loukkaantua. Olen käyttänyt läheisiä ihmisiä joidenkin hahmojen pohjana, mutta liioitellut siinä määrin etteivät he (toivottavasti) tunnista itseään. Yhden ihmisen mallina on saattanut olla puolen tusinaa tuttua.

Tällä hetkellä vaihtelen henkilöiden nimiä. Aina löytyy samanniminen opiskelukaveri, sukulainen, työkaveri, vanha heila tai kotieläin.

2 kommenttia:

Marjatta Mentula kirjoitti...

Muistatahan tarkistaa, että vaihto tulee tehdyksi joka kohtaan. Huolellinen esilukija/esilukijat saattaisivat olla tässä hyödyksi.

Minä olen Knasun kuudennen vuoksi alkanut harkita lukulaitteen hankkimista.

Timo Lampi ☺ kirjoitti...

Kyllä minä kirjoitan ihan sen ihmisen (toisella tai kolmannella) nimellä josta olen ottannut aiheen kirjoitukseen. Tulee takuulla selville, no ainakin suvulle, kestä olen milloinkin kirjoitellut eikä kukaan ole viellä suuttunut tai tullut turpiin vetämään.

Yhdistelen myös tekstin henkilöön osia kahdesta, kolmesta ihmisestä. :)

MM:n tarkistus on hyvä tehdä. Kun pitkässä tarinassa olevan henkilön nimen vaihtaa, on työ tarkastaa että nimet ovat oikein, siksi en enää muuttele nimiä. Sitä menee niin tekstiin mukaan, että välillä unohtaa vaihtaa nimen.