keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

Yhteinen huumorimme

Kun olin maanantaina lähdössä töistä pyörän lukkoa näprätessä tuntui, että joku oli pielessä. Minulla oli jaloissani kuluneet sisäkengät, joilla tepastelen töissä eivätkä ne saappaat, joilla aamulla lähdin töihin.

Olen tänään katsonut Areenasta viisi jaksoa härskiä naishuumoria (Comedy Central: Inside Amy Schumer). Yhdessä sketsissä nainen saa kaikilta ystävättäriltään lahjaksi vibraattorin. Köyhin ystävätär on askarrellut itse lahjansa.  Muiden vempaimissa on mitä hienompia ominaisuuksia.

Miehet eivät haaveile humoristisista naisista vaan haluavat, että naiset nauravat heidän jutuilleen.

Ihmisten välisessä kemiassa on lopulta paljolti kyse huumorista. Minulla on (omasta mielestäni) hyvä huumorintaju. Jos en ymmärrä jonkun toisen huumoria, sen täytyy olla huonoa.  Samanlaisen huumorin omaavat ihmiset tunnistaa muutamassa minuutissa. Yhteisen huumorin löytäminen on kuin rakastumista ja siihen liittyy kokemus ymmärretyksi tulemisesta. Huumorintajuttomien ihmisten seurassa viettää aikaa vain hätätilassa.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Monet ihmiset väittävät toisia ihmisiä huumorintajuttomiksi, mutta kukaan ei myönnä itse olevansa huumorintajuton. (Aivan niin kuin 95 % autokuskeista pitää itseään keskimääräistä parempana autonajajana.) Täällä blogissa roikumme joka tapauksessa me joilla on viehtymys sinuntyyliseen usein vähän hapahkoon huumoriin.

Hoo Moilanen kirjoitti...

En ole tullut ajatelleeksi asiaa noin, mutta varmastikin samanlainen huumorintaju kertoo kemiasta.

Kumpikohan on rasittavampi: ihminen, joka vääntää kaiken vitsiksi vai sellainen, jolle mikään ei ole hauskaa?

Marjatta Mentula kirjoitti...

Mieheni on aivan hulluna naisten tähdittämään Siskonpeti-sarjaan. Minäkin olen katsonut sitä uudestaan ja nauranut yhtä makeasti kuin ekalla kerralla katsoessani.
Sarjassa on kivasti vakavaa asiaa huumorin keinoin esitettynä.

Hoo Moilasen esiin nostamista kahdesta tyypistä kaiken vitsiksi vääntävä on minusta pahempi. Raukka peittää ilmeisesti jotain kipeää hölinällään.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Minäkin valitsisin seurakseni mielummin sen vitsinvääntäjän.

Marjatta Mentula kirjoitti...

Minusta siis vakavikko on parempi, hänen tympeytensä saa varmaan huvitetuksi minua enemmän kuin jatkuva vitsailu. Olen ollut kerran stand-up illassa, vieläpä tuon maailman hauskimman miehen, Ismno Leikolan. Minulle olisi riittänyt kolmannes. Leikolaa on kiva katsella yksittäisinä videoina.